Zrozumieć innych, czyli o sytuacji „Dzieci wojny” w Afganistanie na podstawie książki Deborah Ellis pt „Żywiciel”.
Uczniowie klasy VII e zrzeszeni w Klubie Czytelniczym ostatnie tygodnie poświęcili spotkaniom z pierwszą częścią trylogii pt „Żywiciel” autorstwa Deborah Ellis, która jest kanadyjską autorką, działaczką na rzecz pokoju, laureatką jednego z najważniejszych wyróżnień w świecie literatury dziecięcej- Sweden’s Peter Pan Prize. Autorka spędziła wiele miesięcy w obozach uchodźców,by udokumentować ich relacje w formie powieści. Tak więc trylogia jest fikcyjną historią wielu Afgańczyków, którym przyszło żyć pod rządami talibów.
Książka pt Żywiciel to opowieść o trudach, nieustannej walce o przetrwanie podejmowane przez dzieci i dorosłych w Afganistanie. To piękna opowieść o lojalności, przyjaźni i sile życia w niezwykłych warunkach, w jakich przyszło żyć Parvanie i jej rodzinie w Kabulu. To opowieść o trudnej sytuacji kobiet i dziewcząt, które nie mogą podejmować pracy i nauki ze względu na wprowadzone zakazy przez talibów, a złamanie ich grozi śmiercią lub ciężkim pobiciem.
Członkowie Klubu w trakcie spotkań i czytania powieści zastanawiali się i poszukiwali odpowiedzi na zagadnienia dotyczące sytuacji dziewcząt i chłopców pod rządami talibów, a następnie porównywali je z życiem rówieśników w Polsce i w Europie. Również wyszukiwali informacji dotyczących przejmowania władzy w ostatnich dziesięciu latach przez fundamentalistów, którzy wykorzystywali religię do swych celów.
Dużą pomocą metodyczną dla uczniów był proponowany przez CEO Przewodnik po książce, który uczniowie uzupełniali w trakcie lektury.
Podsumowaniem spotkań czytelniczych była przeprowadzona debata pt: Czy edukacja i czytelnictwo jest potrzebne dzieciom i młodzieży?. Uczestnikami dyskusji oprócz członków Klubu Czytelniczego byli przedstawiciele klas siódmych.
Beata Czechowska- Siudak
opiekun Klubu Czytelniczego